La plataforma AIXÍ, NO! SALVEM GREVALOSA! Som una plataforma creada per defensar l’ecosistema de la vall de Grevalosa, als termes municipals de Castellfollit del Boix i d’Aguilar de Segarra.  La riera que dona nom a aquesta vall transcorre entre les serres de Clarena i de Colomer, als peus del Castell de Castellar.

A banda de defensar la diversitat interrelacionada d’elements geològics, d’espècies vegetals i d’espècies animals, volem remarcar i reivindicar que defensar un ecosistema és, també, defensar les persones que en formen part. 

S’ha presentat als ajuntaments d’aquests dos pobles uns avantprojectes que pretenen construir unes centrals eòliques instal·lant aerogeneradors de dos-cents metres d’alçada en aquestes dues serres de Clarena i de Colomer.

La plataforma AIXÍ, NO! SALVEM GREVALOSA! fa ressò i difusió del posicionament, dels ajuntaments i dels veïns d’aquests pobles, CLARAMENT EN CONTRA d’aquestes centrals, per diferents motius:

  1. Perquè no pot ser que, per tal d’arribar a temps a presentar els deures a la CEE, pel que fa a la implantació d’energies renovables, es facin les coses de qualsevol manera.
  2. Perquè no pot ser que siguin les grans empreses les que acabin decidint el lloc on es construiran els centres generadors d’energia verda, en funció d’allà on obtindran més guanys.
  3. Perquè per aquest motiu la major part de parcs eòlics acaben concentrats en les mateixes zones de Catalunya.
  4. Perquè s’acaba perjudicant sempre les zones rurals, amb preus de sòl més baixos i amb més poca població.
  5. Perquè no es té en compte que en aquestes zones, l’actiu més important que tenen és el seu paisatge.
  6. Perquè no es té en compte el benestar dels veïns i veïnes d’uns pobles petits, sense pràcticament serveis, que amb el principal valor que compten és el valor de la tranquil·litat i la natura.
  7. Perquè la construcció d’aquest tipus de centrals, destrossant el paisatge, amb contaminació visual, sonora i lumínica impedirà el creixement de la població que s’havia iniciat als nostres pobles: dissuadirà les famílies que hi venen a viure buscant la tranquil·litat del camp o amb projectes de negoci arrelats a la terra.
  8. Perquè la instal·lació d’aquests molins perjudicaria la minsa economia de la zona i condicionaria negativament els nous projectes.
  9. Perquè aquesta no és la manera de vertebrar el territori ni d’aconseguir mantenir o augmentar la població rural, amb tots els beneficis que això suposa.
  10. Perquè aquests aerogeneradors dalt de les carenes de Clarena i de Colomer desvaloritzarien totalment les rutes entre els diferents elements del patrimoni històric de la zona (castell de Castellar, molí del castell, tombes visigòtiques, cabanes vinya etc.) a alguns dels quals ja s’han abocat molts recursos. 
  11. Perquè hem demostrat que la destrossa que suposarien aquests parcs eòlics en l’ecosistema de la vall de Grevalosa seria un camí de no retorn que creiem que no es pot recórrer.
  12. Perquè els molins i les instal·lacions projectades dificultarien clarament l’execució del Pla de Prevenció d’Incendis en una zona que ja s’ha trobat en situacions de foc diverses vegades. 
  13. Perquè creiem que si no s’exploren i s’implanten altres sistemes comprovats molt menys invasius d’obtenció d’energies renovables, anirem degradant tot el paisatge d’una gran part de Catalunya.
  14. Perquè sabem que aquests altres sistemes menys invasius són possibles.
  15. Perquè convé avançar en la producció d’energia per a l’autoconsum i en l’acostament dels centres productors als centres consumidors. 
  16. Perquè al Municipi d’Aguilar es produeix molta més energia renovable (fotovoltaica) que la que el poble necessita. I es fa minimitzant l’impacte ambiental i sense que la iniciativa privada hagi intervingut en les decisions. 
  17. Perquè tenim unes ordenances municipals que afavoreixen la producció d’energia verda per a l’autoconsum.
  18. Perquè la gent dels pobles petits necessiten que se’ls tingui en consideració.
  19. Perquè les zones rurals no existeixen, només, per a proveir les ciutats.
  20. Perquè necessitem que hi hagi un pla d’energies renovables que tingui més en compte aquesta població rural i que ajudi a equilibrar el país i a compensar mancances, no pas a generar més diferències. Un pla d’energies renovables que no fomenti la servitud d’uns territoris en funció d’uns altres.

AIXÍ, NO! SALVEM GREVALOSA! és una plataforma disposada a sumar-se a la defensa de tots aquells municipis que es trobin en una situació igual d’injusta i forassenyada.

Una plataforma que es vol sumar al debat i a la defensa de sistemes d’obtenció d’energia renovable poc invasius i que no desequilibrin el territori.


Salvem Grevalosa

'Salvem Grevalosa' som una associació veïnal d'Aguilar de Segarra (Bages) nascuda per defensar l'ecologisme, el patrimoni històric, el benestar de les persones i la justícia social. Per aquest motiu, ens oposem frontalment als projectes de centrals eòliques i línies d'alta tensió que es volen fer a la vall de la Grevalosa, una vall d'especial interès paisatgístic i patrimonial. Denunciem el model de transició energètica que se'ns vol imposar al territori. Estem d'acord amb les energies renovables, però exigim que també siguin sostenibles i no responguin a un model que considerem d'un capitalisme d'amics i portes giratòries, on les grans multinacionals i grans fortunes, principals responsables del canvi climàtic i de les desigualtats socials, se'ns imposen ara com la solució. Apostem per un model energètic equilibrat, racional, consensuat i democratitzador. Per aquest motiu, volem impulsar i reivindiquem: Una planificació coherent per part de les administracions per fer una transició energètica ordenada i en la que no es perdi la biodiversitat del territori. Una reducció i una millor eficiència del consum. Fomentar l'autoconsum i la sobirania energètica. La implantació d'energies renovables en zones antropitzades pròximes a les centrals de consum per evitar l'extrema electrificació del país, i les pèrdues d'energia pel transport. Que l'energia que hagi d'aportar el territori parteixi d'iniciatives d'aquest. Salvem Grevalosa farà costat a tots el moviments ecologistes que defensen el territori i la seva gent, i que se senten agredits sota l'excusa de transició energètica. Plataforma Cívica Salvem Grevalosa Tel. 646 183 391 Mail: salvemgrevalosa@gmail.com

1 Comment

ramon fuster torra · 7 de març de 2021 at 14:43

Molt be, molta força I ànims perque aquets especuladors no surtin amb la seva.

Deixa un comentari

Avatar placeholder

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *